secret

my life, my story

Jangan Kikir

TANYALAH USTAZ : JANGAN KIKIR

saya skrang ni suka betul tengok Tanyalah Ustaz ni.. n bagi saya, program ni memang begitu dekat dengan jiwa saya sebab soalan2 yang diutarakan memang soalan2 umum yang selalu terlintas dalam fikiran kita semua.

apa yang dijawab oleh ustaz pada hari ini.. n betulkan saya kalau saya salah.. sebab saya tulis ni berdasarkan apa yang saya dengar n saya ingat. saya hanya ingin share dgn semua sebab saya rasa setiap topik dalam program ini sangat bagus. saya bukan ustazah, saya bukan motivator, jadi betulkan saya kalau saya salah.


1. jika kita di dalam kesakitan, banyakkanlah bersedekah kerana sedekah itu dikira sebagai ubat bagi segala penyakit. kalau ada sedara2 kita tengah sakit skrang ni, minta lah dia banyakkan bersedekah, insyaallah dengan izin ALLAH, segalanya tidak mustahil. wallahualam.

2. jika kita ingin bersedekah, cth kepada 2 masjid. pilih masjid yang paling aktif. sebab disamping keikhlasan, kita juga boleh mendapat ganjaran pahala. cthnya kalau kita ingin sedekah Quran, kita bagi pada rumah yang tidak menggunakannya. maka tiada ganjaran pahala sebab dia tak menggunakan Quran tu. pahala sedekah tu memang kita akan dapat. jadi, kita boleh sedekahkan kat sekolah tahfiz yang kita memang tau dia akan menggunakan tiap2 hari Quran tu. wallahualam.

3. sedekah yang paling afdal ialah sedekah yang kita usahakan jugak untuk bersedekah walaupun kita tak mampu. wallahualam.

4. jika kita tidak mampu untuk bersedekah juga, memadai lah kita mengucapkan subhanallah (33 kali), alhamdulillah (33 kali) dan Allahuakbar (33 kali) setiap kali selepas solat. wallahualam.

5. sedekah juga menjauhkan kita dari kemalangan dan kecelakaan. wallahualam.

6. senyum itu adalah sekecil2 sedekah. wallahualam.

topik ni memang best. n tolong betulkan saya kalau saya silap. saya suka untuk share apa yang saya tau. n kalau nak kepastian lagi, jom lah kita sama2 tonton TANYALAH USTAZ setiap hari jam 7 - 8 am.. n siaran ulangannya jam 11 - 12 pm kalau tak silap saya.

wallahualam.

segalanya hanya untuk mengharapkan keredhaanmu Ya ALLAH..

Dia Kekasih ALLAH - Hijjaz

lagu ni membuatkan aku terasa syahdu sangat. betapa kerdilnya diri skrang ini.


Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa

Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Didalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat

Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga didunia mendapat berkat
Di akhirat sana beroleh syafaat

Kerana peribadinya aku terpesona
Kerana budinya aku jatuh cinta
Rindu ku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku ditaman syurga

Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Beerti cinta kepada Allah


wasiat

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh ini adalah surat wasiat dari penjaga makam Nabi Muhammad SAW iaitu Sheikh Ahmad Maeine (Saudi Arabia).

Pada suatu malam ketika membaca Al-Quran di makam Rasulullah SAW. Selepas membaca lalu hamba tertidur, dalam tidur hamba bermimpi didatangi Rasulullah SAW lalu bersabda kepada hamba, dalam 60 000 orang yang meninggal dunia di zaman ini tiada seorang pun yang matinya dalam keadaan beriman.

(a)isteri tidak mendengar kata suami.

(b)orang kaya tidak lagi bertimbang rasa.

(c)orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat
kebajikan.

Oleh itu wahai Sheikh Ahmad, hendaklah kamu menyedarkan kepada orang Islam ini supaya membuat kebajikan, kerana hari penghabisan(Qiamat) akan tiba di mana bintang akan terbit dari langit, sesudah itu matahari akan turun di atas kepala.

PESANAN HAMBA INI

(a) berselawat - untuk junjungan Nabi kita Muhammad SAW.

(b) bertaubatlah - dengan segera sementara pintu taubat masih terbuka.

(c) Bersembahyanglah

(d) berzakat - jangan ditinggalkan.

(e) Menunaikan Fardhu haji - bila berkemampuan.

(f) Jangan menderhaka kepada kedua ibu bapa.

Me....

My photo
my hubby said that i'm the only soulmate for him , a precious mama to his son, muhammad aqil syahmi, a wonderful daughter to his PIL and a great daughter to his parent. and also a good lecturer to my students.

noniey says....

aku ingin jadi lebih baik.. bantu aku YA ALLAH.. aku ingin sentiasa merinduimu, menyintaimu, mengingatimu dan juga RASULULLAH s.a.w.. amin

contact noniey

ym - lucinquist@yahoo.com

Time

messages@secret

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Moms Unite@secret

Where Moms Unite

blogMalaysia@secret

BlogMalaysia.com

IMCurtain@secret

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Followers@secret